Telefoonnummer: 0543-74 53 74 (optie 2)
Contact formuliercontact
0543-745374 (optie 2)
canadaplus@aeroglobe.nl
phone 0543 - 74 53 74 (optie 2)

Wat moet ik doen als mijn vlucht vertraagd of geannuleerd is?

Indien u een vliegreis maakt is er (onverhoopt) altijd een risico dat u later op uw bestemming aankomt dan gepland. Dit is nooit leuk en kan leiden tot ergernis, stress en irritatie. Indien u een vliegreis geboekt heeft met een overstap onderweg, loopt u een hoger risico om later aan te komen dan gepland. Immers kunt u uw aansluitende vlucht missen in geval uw eerste vlucht bijvoorbeeld vertraging oploopt. Uiteraard wordt er van alles gedaan om dit risico te vermijden, echter is dit niet altijd mogelijk, mede ook door externe factoren waar de luchtvaartmaatschappij ook niet altijd iets aan kan doen. Reizen is immers nooit geheel risicoloos. Hieronder zullen we enkele tips geven wat te doen in geval van vertraging.  

Wat moet ik doen als mijn vlucht is geannuleerd?

Trek nooit zelf de conclusie dat uw vlucht is geannuleerd. Uw vlucht is pas geannuleerd als u daarover bent geïnformeerd via een e-mail, sms of op de borden op de luchthaven. Als uw vlucht inderdaad is geannuleerd, meldt u zich vervolgens bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Een luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een vervoersverplichting, dus zullen zij u ook omboeken naar een alternatieve vlucht om u zo snel mogelijk op uw eindbestemming te krijgen. 

Wat moet ik doen als mijn vlucht is vertraagd en ik mijn aansluitende vlucht mis?

Indien u een vliegreis geboekt heeft met een overstap, is er altijd een risico dat u uw aansluitende vlucht mist. Wat ook de reden is, u dient zich dan bij aankomst op de luchthaven waar de overstap is, te melden bij de balie van de luchtvaartmaatschappij. Ook hiervoor geldt dat een luchtvaartmaatschappij vervoersverplichting heeft en zal een luchtvaartmaatschappij er alles aan doen u zo snel mogelijk op uw eindbestemming te krijgen. Mocht het niet lukken om u op dezelfde dag op uw eindbestemming te krijgen, dan dient de luchtvaartmaatschappij te zorgen voor een overnachting. Deze extra overnachtingskosten dienen dus door de luchtvaartmaatschappij te worden betaald. Gebeurt dit toch niet, dan zit er niets anders op zelf de kosten voor een overnachting te betalen en na thuiskomst te claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

Indien tijdens het inchecken van uw eerste vlucht al bekend is dat uw vlucht vertraging heeft, waardoor het al zeker is dat u uw aansluitende vlucht zult missen, probeer dan gelijk al om uw aansluitende vlucht om te laten boeken naar een latere vlucht. Dit kan niet altijd, maar soms is dit al wel mogelijk. 

Heb ik recht op compensatie?

Afhankelijk van de afstand die wordt afgelegd, de duur van de vertraging, of een vlucht is aangevangen in een EU land (of IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland) of niet, of dat een luchtvaartmaatschappij wel of niet is geregistreerd in een EU land (of IJsland, Noorwegen, Verenigd Koninkrijk of Zwitserland), kunt u recht hebben op een compensatie. Daarnaast heeft een passagier alleen recht op compensatie als de oorzaak van de vertraging valt te verwijten aan de luchtvaartmaatschappij. Wordt de vertraging veroorzaakt door overmacht, dan heeft u geen recht op compensatie. Wanneer is er sprake van overmacht? Onder overmacht valt bijvoorbeeld:
- Stakingen van derden, zoals de verkeersleiding of het luchthavenpersoneel
- Slechte weersomstandigheden, zoals (sneeuw)stormen
- Terrorisme
- Medische noodlandingen
- Natuurrampen
Technische problemen vallen volgens het Europese Hof van Justitie niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. Stakingen van het eigen personeel van de luchtvaartmaatschappij vallen ook niet onder overmacht. Dus ook in deze situaties hebben passagiers recht op een compensatie.

Indien u later aankomt op uw vakantiebestemming, heeft u overigens geen recht op gemiste vakantiedagen.  

Hoe hoog bedraagt de compensatie?

De hoogte van de compensatie ligt tussen de €250 en €600 per passagier. Dit hangt af van de lengte van de vlucht en de duur van de vertraging. De luchtvaartmaatschappij moet u deze vergoeding op verzoek uitkeren. Maar alleen wanneer er geen sprake is van overmacht.  

Hoe kan ik de claim indienen?

U heeft 2 opties hiervoor. U dient zelf de claim in bij de luchtvaartmaatschappij. Klik HIER voor meer informatie op welke wijze u per luchtvaartmaatschappij een verzoek voor compensatie kunt indienen. Ook is het mogelijk om het uit te besteden aan een claimbureau, zoals bijvoorbeeld EUclaim. Dit laatste gebeurt op basis van no cure, no pay. Als de claim wordt toegewezen, krijgt het bedrijf een deel van het geld. U kunt ook al snel zien via de website van EUclaim of de vluchten welke u gemaakt heeft in eerste instantie wel of niet in aanmerking komt voor compensatie. Helaas kan de touroperator deze procedure niet voor u starten aangezien de ticket op persoonlijke titel staat geregistreerd (wet op Algemene Verordening Gegevensbescherming - AVG). 

Wat als ik mijn vlucht mis vanwege de lange wachtrijen op de luchthaven?

Bij een reisovereenkomst heeft niet alleen de luchtvaartmaatschappij verplichtingen naar u toe, maar heeft u als reiziger ook bepaalde verplichtingen waaraan u moet voldoen. Naast het in bezit hebben van de juiste reisdocumenten dient u ook tijdig aanwezig te zijn bij de incheckbalie als mede bij de gate. Bent u te laat, ook indien dit is veroorzaakt door de lange wachtrijen voor de paspoortcontrole, dan vervalt uw recht op een eventuele vergoeding. Het is dus uw eigen verantwoording tijdig aanwezig te zijn.